Antrenori si instructori de tenis, Lectii de tenis video online, Terenuri si cluburi de tenis de camp, Medicina in tenis, Forum tenis
Lectii tenis video online, Antrenori tenis, Terenuri tenis camp Competitii Sportive - Tenis


Ian/13

5

Schimbari “mici”, efecte mari



scimbari_mici_efecte_mari

Copiii cu care lucrez stiu de la mine ca ei sunt ca boboceii care infloresc cu fiecare experienta pe care o traiesc pe terenul de sport. Ca experienta e buna sau mai putin buna, placuta sau mai putin placuta, acestea sunt lucruri care ii ajuta sa creasca, sa se deschida ca florile si sa se maturizeze. Pana ajung la seniorat au timp sa creasca si sa infloreasca odata cu fiecare experienta pozitiva sau negativa in parte.

In cele ce urmeaza am sa va scriu despre cateva schimbari mici in gandire si intelegerea faptelor pe care le-am auzit de la copii sportivi. Aceste schimbari sunt atat de importante in procesul lor de maturizare incat uneori parintele, antrenorul sau psihologul le asteapta ani de zile.

Sfatul meu este sa scoateti la imprimanta “povestile” de mai jos si sa le dati copiilor, antrenorilor si parintilor cunoscuti sa le citeasca. Poate sa fie oferita cate o poveste pe zi pe care sa o citeasca in drum spre antrenament sau seara inainte de culcare. Sunt sigura ca cel putin asupra copiilor ele vor avea impact. Sunt testate pe copii.

Schimbarea 1

Eu: Ce ai invatat din meciul acesta?

El: Am invatat ca nu intotdeauna eu sunt de vina atunci cand pierd.

Eu: ???

El: :)

Eu: Vrei sa spui ca de cate ori ai pierdut pana acum, a fost vina ta?

El: Da

Eu: Chiar si atunci cand ai jucat cu adversari mai buni decat tine? Chiar mai bine clasati decat tine?

El: Da, dar acum mi-am dat seama ca nu intodeauna este vina mea.

“Mi-am dat seama ca nu e vina mea” e o acceptare emotionala si rationala a realitatii asa cum e ea. Sa dai vina pe tine pentru ceea ce intr-un moment al existentei tale nu poti face? Sentimentul de vinovatie este unul dintre cele mai destructive sentimente pe care omul le poate avea. El poate deveni obsesiv si cu siguranta in multe cazuri nu-ti va da voie sa faci lucruri intr-un mod adaptat realitatii. Daca porti sentimentul de vinovatie cu tine peste tot, fireste ca are sa iti fie frica sa pierzi, iar in cele din urma chiar ai sa pierzi!

Sportivii au un sistem extrem de bine pus la punct in care credintele pe care le au sunt uneori foarte greu schimbat. De aceea acest insight “mi-am dat seama ca nu eu sunt intotdeauna de vina” este extrem de valoros in procesul lui de maturizare ca sportiv.

Pentru sportivi: vorbeste cu un prieten sau adult despre lucrurile care te impiedica sa fii mai bun pe teren. Poate sa fie un lucru mic, DAR care sa te impiedice sa progresezi sau sa joci in concurs sub nivelul tau. Vorbeste cu parintele, antrenorul, psihologul, bunica ta etc. Ei te vor ajuta sa gasesti o rezolvare astfel incat sa te simti bine pe teren, iar munca ta sa dea roade.

Pentru adultii care lucreaza cu sportivii: cred ca toti cei care lucram cu copiii stim ca ei au uneori credinte bine ascunse care in ochii lor nu se pot schimba niciodata, astfel incat nici nu vorbesc despre ele. Ce am observat lucrand cu copiii sportivi este faptul ca ei vorbesc despre lucrurile acestea cu persoane care nu sunt implicate direct in pregatirea lor specifica pentru sport. Una dintre explicatii in anumite cazuri ar fi aceea ca sportivii copii isi “protejeaza” persoanele importante din viata lor de un plus de “probleme” pe langa acelea pe care ei insisi cred ca le au.

Schimbarea 2

Eu: Ei, cum a fost la concurs?

El: Am fost varza.

Eu: ?

El: Eu am fost varza si jocul meu a fost varza.

Eu: Daca in capul tau gandesti ca esti varza si jocul tau va fi varza. Te astepti ca atunci cand gandesti ca esti varza, sa ti se ofere o surpriza si sa ai un joc bun?

El: ………………

Eu: Inchipuie-ti ca iau o foaie de hartie si un creion si imi pun in cap sa desenez o varza. Ce desen iese? O varza sau altceva? Asa este si pe teren: daca tu crezi ca esti varza, atunci varza va fi si jocul tau. Nu te astepta la surprize frumoase.

Creierul nostru este ca un computer pe care poti sa il programezi. Cuvintele pe care le folosesti formeaza aceste linii de cod care “spun” programului cum sa ruleze ca sa obtina ce si-a propus. Noi oamenii folosim uneori o alta logica: folosim cuvinte nepotrivite cu gandul ca obtinem ceea ce dorim. Cu toate acestea creierul asculta de cuvintele noastre, dar functioneaza dupa logica lui, astfel incat obtii ceea ce ai “semanat” si nu ceea ce ai dorit.

Pentru sportivi: Modul in care iti vorbesti, cuvintele pe care le folosesti, ceea ce crezi despre tine iti infulenteaza imaginea de sine, increderea in sine si jocul pe teren. De aceea fii prietenul tau cel mai bun si vorbeste-ti in cuvinte frumoase.

Pentru adultii care lucreaza cu sportivii: cuvintele pe care le folositi cand vorbiti cu sportivul lucreaza la fix! Ceea ce le spuneti el crede. Nu bateti seaua sa priceapa iapa, folosind cuvinte negative tocmai pentru a-l impulsiona sa fie mai bun, sa munceasca mai mult etc.! Veti obtine efectul invers celui dorit.

Schimbarea 3

El: Mi s-a spus ca trebuie sa imi depasesc propriile limite.

Eu: ?

El: Dar mie mi-e frica sa ajung la propriile limite.

Eu: Ce inseamna aceasta “limita” pentru tine?

El: Inseamna ca doar atat sunt eu in stare.

Eu: Inchipuie-ti ca vreau sa ajung acasa cu avionul din America in Romania. Trebuie sa fac escala in Germania, sa trec din nou pe la vama, sa mi se controleze pasaportul ca sa pot merge mai departe spre Romania. Asa e si in sport: vrei sa ajungi undeva, sa iti atingi scopurile dorite. Dar pana atunci trebuie sa treci peste diferite limite proprii.  E normal sa se intample asa. Asa cresti si te maturizezi.

Pana data viitoare sportivul primeste tema sa se gandeasca si sa scrie ce inseamana pentru el “limitele proprii”. A iesit un lucru foarte frumos: “limitele proprii sunt ca check points care ma ajuta sa cresc la un nivel superior”.

Pentru a obtine o schimbare de comportament, trebuie sa schimbi ideile care stau la baza lui. Pana vezi practic schimbarea e nevoie de timp si rabdare: ai reusit sa schimbi ideea, dar intregul tau sistem de valori are nevoie de timp sa se adapteze si el acestor idei si mai ales are nevoie de succese si esecuri (pe teren sau in viata) pentru a “pricepe” ca acum e altfel decat inainte. Se intampla exact ca la invatarea unei noi tehnici: repeti, ba mai iese, ba nu mai iese lovitura pana ajunge sa se automatizeze.

Pentru sportivi: stiu ca uneori este greu sa schimbi anumite idei. Intreaba-te insa intotdeauna daca ceea ce crezi te ajuta sa cresti ca sportiv, daca aceea idee iti face bine sau nu. Daca raspunsul este “Nu” atunci, alege sa fii prietenul tau cel mai bun si sa incerci sa faci o schimbare. Primul pas este acela de a vorbi cu un prieten sau adult in care ai incredere despre gandurile care nu iti fac bine.

Apoi, tine minte: munceste serios pe teren, dar ai rabdare pana se produce o schimbare.

Pentru adultii care lucreaza cu sportivii: unii sportivi sunt mai “filosofi” si gandesc mult la ceea ce li se spune. Doar ca una e ce le spui, alta e ce inteleg ei. De aceea daca ai un sportiv care gandeste mult, controleaza prin intrebari ca ce i-ai spus a fost inteles asa cum ai vrut tu sa fie inteles. Uneori cand rezultatele antrenamentului fizic, tehnic nu sunt cele scontate, e mai mult decat important sa cauti sa intelegi ideile care stau in spatele rezistentei la schimbare. De multe ori antrenorii care si-au facut o obisnuinta din a vorbi cu sportivii au influenta aspura cestor idei si le pot demonta. In cazul in care schimbarea nu se produce, poate fi oricand consultat un psiholog.

In speranta ca randurile mele vor fi utile atat sportivilor cat si adultilor implicati in lucrul cu ei va urez sa aveti parte de un An Nou cu multa sanatate si realizari pe toate planurile.

Pentru orice poveste, sugestie sau intrebare va invit sa lasati cateva randuri mai jos, sau sa imi scrieti la nicoleta@tanase.biz

Sursa Foto


Ti-a placut aceasta lectie de tenis?


Articole din aceeasi categorie - Medicina-Sportiva-Tenis

Parerea ta!

Daca nu ai cont pe Facebook, poti comenta aici!

Sus