Antrenori si instructori de tenis, Lectii de tenis video online, Terenuri si cluburi de tenis de camp, Medicina in tenis, Forum tenis
Lectii tenis video online, Antrenori tenis, Terenuri tenis camp Competitii Sportive - Tenis


Sep/10

24

Am avut si am pierdut!



Am avut si am pierdut

“Am condus si am pierdut. Ce am de facut?”

“Ce poate fi mai dezarmant cand conduci si pierzi, cand ai avantaj si pierzi, cand ratezi ocazii care nu se mai intorc si de care depinde scorul final al meciului?”

Cred ca dezarmanta e mai degraba constanta repetitiei acestor situatii. Majoritatea sportivilor are capacitatea de a trece cu destula usurinta peste greseli si infrangeri. Problema apare in momentul in care aceste pierderi devin o “obisnuinta”, ca o rutina care odata inceputa are acelasi final: ai pierdut!

Cauze:

De obicei vina este data pe lipsa concentrarii atentiei, pe emotii sau pe un psihic slab. In spatele  acestor “probleme” de obicei cauzele sunt:

- lipsa conditiei fizice necesare sustinerii constante a unui meci la un anumit nivel tehnic; conditia fizica generala, accidentari, oboseala, etc.,

- lipsa unei tactici de joc care sa se “atace” tactica de joc a adversarului  (sau poate o lipsa totala a unei tactici de joc!),

- neincrederea in sine, in tehnica si tactica de joc

- teama de a pierde sau de a castiga

- teama de public, teama de un anumit adversar

- probleme cu antrenorul, familia, scoala, prietenii

Desigur ca unele au legarura cu altele. Spre exemplu neincrederea in sine are de-a face probabil cu o tehnica slaba sau lipsa unei tactici de joc, cu cerinte ridicate din partea antrenorului, parintilor sau chiar din partea sportivului insusi; in cazul unei conditii fizice slabe oboseala apare rapid, din punct de vedere fiziologic  organismul nu mai poate sustine efortul, iar concentrarea atentiei scade; in cazul in care exista probleme cu antrenorul sau familia starea continua de tensiune afectiva influenteaza capacitatea de a presta pe teren la nivel optim.

Variante de rezolvare:

Variantele de rezolvare sunt in functie de cauzele care au dus la scaderea capacitatii de concentrare pe teren in timpul meciului. Este conditia fizica problema principala? Incepi sa lucrezi la ea. Este lipsa unei strategii de joc una dintre probleme? Acorda-I atentie si “educa-te” in directia aceasta. Este lipsa de incredere in sine problema principla? Acesta este un subiect mai complex pe care am sa il abordez intr-un alt articol. Sunt acasa probleme cu mama, tata, copilul, sotia/ sotul, prietena/ prietenul? Aici trebuie cautata in primul rand rezolvarea. Nervozitatea de acasa o iei pe teren, iar exercitiile speciale de concentrare ale atentiei nu te vor ajuta foarte mult.

In cele ce urmeaza am sa va dau insa cateva sugestii despre ce anume puteti face pe teren astfel incat sa va ajutati sa ajungeti la nivelul optim de concentrare a atentiei si sa va mentineti acolo mai ales in momentele importante/ stressante ale meciului. De obicei acestea sunt 40-40, Avantaj, sfarsit de set, sfarsit de meci, dar fiecare poate adauga in lista personala alte astfel de momente).

1. Joaca “Aici si acum”- urmareste mingea, concentreaza-te pe strategia de joc, “loveste si uita” greselile pe care le-ai facut. Ramai in prezent urmarind mingea sau tactica de joc fara sa te gandesti la ce a fost sau la ce va fi.
2. Gandeste pozitiv- foloseste cuvinte sau propozitii scurte care sa te ajute sa iti atingi starea optima fizica si psihica de joc. Spuneti-le in timpul meciului. De asemenea le poti scrie pe o hartie pe care sa o citesti in pauza dintre gameuri. Intrebata Serena Williams ce anume citea in timpul uneia dintre finalele pe care le-a casitgat la Wimbledon, a spus: “ pe hartie scria “Joc pentru tine, sora mea”. Este vorba de una dintre surorile ei (care a murit). Acest gand a motivat-o foarte tare in timpul meciului.  Alte exemple de cuvinte si propozitii pe care le poti folosi sunt: “am voie sa gresesc”, “loveste si uita”, “asa, bravo”, “se mai intampla sa gresesc”, etc.
3. Respira: a respira corect nu e un lucru de la sine inteles pe care il faci in timpul momentelor stresante. Fara sa iti dai seama, respiratia devine scurta si intretaiata. Ca urmare nivelul oxigenului in organism scade, iar musculatura se supratensioneaza loviturile si deplasarea in teren ajungand sub nivelul stiut. La nivel mental poate apare o stare de nervozitate, oboseala si capacitatea de concentrare a atentiei scade si ea. De aceea respira de cateva ori constient profund (din “burta”) in momentele stresante ale meciului.
4. Relaxeaza-ti/ energetizeaza-ti musculatura: simti ca esti tensionat sau ca din contra esti moale si fara chef de joc, simti ca nu te aduni? Foloseste o tehnica simpla care te readuce mai aproape de tine in momentul prezent. Contracteaza-ti si relaxeaza-ti succesiv diferite grupe musculare (6 secunde contractare, 6 secunde relaxare). Fa lucrul acesta in pauza dintre gameuri sau intre mingi.

Dupa meci

-          Analiza meciului: dupa meci noteaza care au fost punctele tari si punctele slabe din punct de vedere fizic, tehnic, tactic si mental. Noteaza de asemenea ce ai de imbunatatit si transforma-le in obiectivele si scopurile tale pentru antrenamentele si meciurile urmatoare. In modul acesta iti dai o directie in munca de la antrenament si nu iti rispesti energia in directii care nu servesc atingerii scopurilor tale.

-          Vizualizarea meciului: o metoda cu rezultate foarte bune pentru reechilibrarea emotionala, dar si pentru “recorectarea” metala a greselilor facute este vizualizarea meciului. Stand relaxat vezi cu ochii mintii meciul pe care la-I pierdut si retraiesti momentele principale. De obicei iti vin in minte greselile pe care le-ai facut sau momentele de nervozitate si nesiguranta. Stai relaxat, inspira (din burta de cateva ori atunci cand simti ca te tensionezi) si “corecteaza in mintea ta” greselile. Daca emotional iti este greu sa treci peste momentele dificile din meci, spune-ti intr-o maniera pozitiva “Este ok”, “calm”, “linistit”, “relaxat”.

Inchei scurta mea “reteta pentru ameliorarea” situatiei in care “am condus si am pierdut” a devenit o obisnuinta. Retetele in sport eu le vad mai degraba ca linii generale de urmarit si nu ca pastila care face minuni. De aceea pentru orice intrebare personala si pentru mai multe informatii despre psihologia sportiva, va invit sa imi scrieti la nicoleta@tanase.biz sau sa cititi blogul meu de psihologie sportiva tanase.biz/blog

poza articolului a fost preluata de pe http://www.flickr.com/photos/singapore2010/4907217660/in/photostream/


Ti-a placut aceasta lectie de tenis?


Articole din aceeasi categorie - Medicina-Sportiva-Tenis

Parerea ta!

Un comentariu pentru Am avut si am pierdut!

r33a44 | noiembrie 3, 2011 la 20:05

Am si eu o dilema…vis-a-vis de victorie si infrangere. Ce impact are, infrangerea, asupra unui copil daca joaca tenis cu un adult ? Si cat conteaza experienta (de ex. copilul se antreneaza de 1 – 2 ani, iar adultul de 2 luni)?

Daca nu ai cont pe Facebook, poti comenta aici!

Sus